26 de gener del 2013

Gargoyle (Openwrt) en un router TP-Link TL-WR1043ND

Aquest estiu passat vaig decidir actualitzar el meu encaminador (router) per tenir millor cobertura i prestacions, gràcies a utilitzar un firmware de codi obert basat en Linux. Des de llavors que tinc pendent de parlar-ne, així que aquest serà el primer article d'una petita sèrie.

Sense donar-hi més voltes, us presento l'encaminador escollit:


Es tracta d'un encaminador neutre (sense ADSL) tipus N (fins a 300Mbps), però que opera en la banda dels 2.4GHz. Hauria estat millor un de doble banda, però el preu seria molt diferent i, de totes maneres, tampoc tinc cap dispositiu que hi pugui treballar.

Els motius per a la seva elecció van ser, per ordre d'importància subjectiva:
  • Suporta el firmware de codi obert Openwrt i el seu derivat Gargoyle.
  • Preu ajustat (menys de 45€ des d'Amazon, més transport).
  • 4 ports Gigabit.
  • Wireless N, 300Mbps.
  • Estèticament agradable.
  • Port USB.
El contingut de la caixa el podeu veure en la imatge de sota: el router amb les seves tres antenes, l'alimentador, un cable de xarxa, un CD i 4 fulls d'instruccions i garanties. Res de particular.



El primer accés al router es fa anant a l'adreça:
http://192.168.1.1

Login:  Admin
Password: Admin
A partir d'aquí, anem al menú System Tools -> Firmware Upgrade i seleccionem el firmware descarregat. En el meu cas, actualment Gargoyle 1.5.9 (inicialment 1.4.7).

Aneu amb compte, però, ja que hi ha diverses revisions del maquinari del router, i cal saber exactament el firmware que cal posar, perquè sinó el router es pot quedar bloquejat (tot i que pot ser recuperable amb un cable RS232 i tres soldadures a la placa).

Per tant, abans de fer res, llegiu la magnífica informació de la wiki de suport. I, en cas que tingueu preguntes, no dubteu en consultar-me, que provaré d'ajudar-vos en tot allò que pugui.

En fi, després d'un parell de minuts, l'actualització del firmware estarà completa i ja podrem accedir al router amb:
http://192.168.1.1

Password: password

El primer que haurem de fer és canviar la clau d'accés i configurar l'encaminador segons les nostres necessitats.

Arribats en aquest punt, potser us estareu preguntant si val la pena canviar el firmware original. Mireu la imatge de sota. El firmware original del vostre router us permet controlar l'ample de banda que consumeix cada ordinador de la vostre xarxa?


Amb Gargoyle (o Openwrt) podreu:
  • Conprovar i enregistrar l'ample de banda que consumeix cada ordinador de la xarxa.
  • Tenir més d'una xarxa wifi funcionant al mateix temps en el router (p.e. una de principal i una de secundària per a convidats).
  • Fixar límits i quotes de pujada i baixada per cada ordinador, de tal manera que cap d'ells pugui consumir tot l'ample de banda.
  • Engegar i apagar la xarxa wifi prement un botó (o fins i tot automàticament).
  • Compartir arxius en xarxa endollant un disc dur o llapis USB al router.
  • I moltes altres coses més (servidor web, control domòtic, etc...). Al cap i a la fi, tenim un Linux corrent en el router.
Bé, per avui ja n'hi ha prou. En propers articles aniré documentant algunes d'aquestes possibilitats.espero que ho trobeu interessant.

2 comentaris:

  1. Molt interessant! Jo tinc un Linksys wrt160nl i fa un temps m'hi vaig estar barallant tant amb ddwrt com openwrt perquè tenia intenció de compartir un escàner en xarxa i no me'n vaig sortir... qualsevol dia d'aquests m'hi torno a posar! Sempre m'he mirat amb ganes aquest wr1043nd per preu i prestacions. M'agrada el control i diagnòstic que ofereixen aquests minisistemes operatius (wifi, LAN...), per no parlar dels serveis i paquets instal·lables!

    M'agrada molt el teu bloc, em llegeixo quasi totes les entrades i trobo molt original tant el nom com la finalitat! A reveure!

    Joan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joan, benvingut i gràcies pels teus comentaris.

      El teu Linksys també és una molt bona opció i ben maco, però jo l'havia de posar en vertical, hehe

      El tema de tenir un Linux, i ara amb els paquets instal·lables i tot, ho fa molt interessant. Tinc tres o quatre article més en preparació sobre el tema. A veure si t'animes i reprens el tema!

      Elimina